meh, join skali click kat bwh ni..( ^_^ )Y

Sunday, April 6, 2014

Syukran

hela nafas panjang-panjang
sampai satu masa aku harap aku benar-benar Anis yang dulu
Anis kecil yang dahulu yang masih ada ruang untuk mengusir benci itu atau sekurang-kurangnya berpura-pura untuk menjaga hati semua orang..
demi ALLAH, saat ini Anis yang besar ini hatinya lebih kecil dari hati dan jiwa besar Anis yang kecil itu..

13tahun dulu,
syukur aku pada ujian sebesar itu yang kau timpakan saat Anis sekecil itu, KAU lorongkannya pada wadah agama sebenarnya, pada sekolah agama itu, pada ustaz dan ustazah itu, pada sahabat2 itu..
13tahun selepasnya,
saat ini yaALLAH, bila KAU sebenar menguji redhaku pada ujian terdahulu yang mana mematah riuk segala benteng Anis yang membesar dalam goyah dan payah itu, tetap,
bagaimana mungkin aku berpaling daripada mengakui nikmat peganganMU saat aku sebenar rapuh berpegang pada taliMU, tetap kau hadirkan dan kembali melurus lorongkanku pada keyakinan ini...pada dia, imamku, pemilik tulang rusukku, satu-satunya sebenar tempat aku tidak bertopeng..dan pada zuriat yang mula membuat aku terfikir visi ummi solehahku suatu masa dahulu..
maka sebagaimana aku mula merasa beransur hilangnya wadah penyembuh jiwa fasa pertamaku itu, sebenar takut aku mula resah hilangnya wadah penyembuh jiwaku kini kerana aku sedar segalanya pinjaman..

syukur...hati jangan berhenti bersyukur...
biar nanti sekalipun yang dipinjam itu perlu kembali,
tetap pada nikmat pinjaman itu menghadir senyum dan topeng itu biarkan kembali.. (^___^)

selama mana aku berhibernasi kali ini?
seingat dahulu, saat anis kecil itu masih berhati besar, tetap untuk itu Anis itu perlukan 5 tahun tambah tolak...
kali ini?entah...
anis yang besar ini hatinya terlampau kecil untuk ruangkan pada peluang yang telah diberi berkali2..
kali ini terang2 pada yang aku benci aku sebenar benci..
maka, entah, sampai bila ruang dan peluang ini pasti tak mungkin aku beri lagi..
sebab pada saat ini, untuk berdepan yang aku sayang pun buat aku segan kerana aku bukan lagi pelakon handalan seperti Anis kecil dulu itu..maka, apatah lagi untuk sebab dan asbab aku punya kebencian paling tinggi di hati, minda, tubuh dan segenap memori Anis yang kecil dan besar ini, demi ALLAH, dengan hanya mempersetankan asbab itu aku mampu untuk sekurang2nya bernafas, sekurang2nya bersyukur dengan nikmat pinjaman kesabaran senipis kulit bawang ini..

maka Anis besar,
senyumlah..
syukurlah...
pada jalan ini, juga bila nikmat pinjaman itu perlu kembali.. (^_____^)deal~

0 comments:

Post a Comment