meh, join skali click kat bwh ni..( ^_^ )Y

Monday, November 29, 2010

HIDUP untuk MATI

terdetik untuk menulis post kali ni disebabkan:
aku melalui detik melihat dengan mata kepala sendiri, kebodohan manusia..perempuan beragama islam yang dengan sewenang-wenangnya mengumpamakan darah dagingku sendiri, akakku yang lebih senang aku panggil kaklah dengan pangilan ini :"besar macam BABI.." di hadapan ibu aku sendiri...

situasi:
1. aku=usai memilih 2 pasang baju, dgn bantuan sales girl brtudung ungu yg mmg cool layan aku..

2.aku+akk+ibu=memilih2 baju utk ibu..ade yg berkenan di hati tapi ade lak cam kotor kat bhgian dlm blkg, so akk aku mintak salesgirl brtdung itam amik kn yg baru..dgn selamba dia kata tak ada, aku dengan nada yang baik: "tinggal yg display je ke?"..
si tudung itam (STI) -->start wat muka,
akk aku dh panas ati (kakla) :"crilah dulu kak"
STI :"tgh cri la nih" (dgn hanya menyelak blaus di dpn aku yg mmg nyata bkn design blaus yg dipegang pun)
STI :"kan dh ckp xde"(dgn muka n nada suara yg mmg mintak penumbuk)
aku :"xkn xde stok, sy pun bru pilih bju kat sini tadi, kat display mmg la takde, dlm stor kat tingkat atas tu ade je"..(macam aku je yg kje cini..lg baik..mkn gaji buta ke pe)
kakla :"malas nak cari jgn la cakap xade"(dalam nada membentak n klua coz akk ak klu dh mrah,padah jd nye, so dgn ksdaran tuh die blah)
STI -->mendengus n mengomel cam mulut burung tercabut ekor, panggil akk salesgirl lain yg pkai tdung ungu,akk yg tdung purple nih la yg nek atas mik kn blaus yg bru dlm masa x sampai bpe minit pun

3. aku+akk sales girl tdung ungu (STU)
aku:thanks la eyh kak layan ktorng
STU:eyh,takpe mmg sy kerja tuk layan customer
aku:tu lah, sepatutnya memang macam ni, dahulukan pelanggan, bukan buat hal pulak dengan customer
then ak wat payment..odw nk klua, STI+ salesgirl free hair (watak yg smemangnya menempah maut) msih dok mengomel..ak trus klua..

4.toleh2,mna mak ak nih???
mak ak klua lmbat dr ktorng..n guess what??masa aku tgh wat payment, STI g dok mengomel tak puas hati kat salesgirl free hair nih..my mom?ade btol2 blkg die,
nak mengumpat,tu dosa kau, aku tak berkudis pun tapi,
ayt paling jahil pernah ak dengar keluar dr mulut seorang *muslimah
salesgirl free hair (SFH): die ingat kita takut, besar macam BABI..
STI senggol lengan si SFH sebab die terperasan mak ak ade kat blkg, si SFH nih boleh buat muka bongkak,jalan dengan selamba mendambik dada dpn my mom..

5.ayh+abg=kat luar dok lepak tnggu ktorng bis shopping, ayh dgr cite mak, die tnya yg mne satu, mak tnjuk..ayh aku trus masuk,direct nk jmpe SFH n STI, dua2 lari wat2 sebok, ayh ak dgn suara askar die:
ayh :"MEH SINI KO!" (tgn mmg point direct kat SFH)
.
..
...
....
.....
lama jgk sesi no 5 nih, mak n akk ak pun msuk skali..
ak x trus menulis sbb ak dh mlas mik port tyme nih sbb bg aku manusia yang terang2 menzahirkan kerendahan moralnya, kejahilan agamanya memualkan aku..ak kat lua,cbe tenangkan dri aku sendiri coz bile ak marah, ayt2 yg klua dr mulut aku akn jd sgt sinis n 4 sure, SFH@STI x mmpu nak tahan..

6.akhirnya, abg aku masuk n dgn suara yg kuat (k, ak xpnh dgr suara die skuat nih)
abg: dah la tu yah, tak payah layan org macam nih, die bukan owner tempat nih tu yang berani
abg ak trus trik ayh+mak+akk aku..
odw klua,
kakla : thanks la eyh kak, macam nih layan customer bru betol (dgn nada yg teramat sopan utk STU n nada yg teramat menganjing utk SFH n STI)


ok..kenapa post aku kali nih title nye ak pilih sebegitu???
bila kita: HIDUP untuk MATI,

-->akan buat kita bekerja seikhlas hati, sehabis daya semampu kita even kita hnya bekerja utk org..
jadi, tak akn timbul soal malas as STI yang jadi pencetus konflik plg jahil pernah aku rasa..

-->akan buat kita bertindak sebagai pihak ketiga yang membawa kepada pendamaian bukan bertindak sebaliknya..
jadi, tak akn timbul perangai as SFH yg tnpa tahu ujung pangkal, xdengar cte dua2 belah pihak, trus percya omelan si STI n yg lbih truk menyalurkan emosi sendiri dlm kata2 jahil yg memakan dirinya sendiri..

-->akan buat kita masih waras berfikir walaupun dalam keadaan sepatutnya kaki dgn tgn boleh naik..
jadi, kita masih bertoleransi as my sister+mom+dad even hnya tuhan yg tahu pe rasa dlm bdn tyme tuh..

-->akan buat kita percaya takdir, qada' dan qadar tuhan mengatasi segalanya..
jadi, kita akan merasa tenang sebab kita lebih sedar bahawa lambat laun, di dunia atau di sana balasan tuk semua tetap ada..


HIDUP untuk MATI akan buat kamu lebih menerima, memahami..

hiduplah kamu untuk matimu,
supaya kamu dapat hidup dalam matimu~

0 comments:

Post a Comment